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    상품 주요특징 입력폼
    수상내역 2019년도 Winner
    접수번호 G2019F02-00001
    출품부문 서비스/경험 디자인 > 커뮤니티 디자인
    출품기업명 신청회사 : (주)이음파트너스
    출품자구분 중소기업
    출품명 공유가치창출 지역사회·경제 융합 서비스디자인
    상품 주요특징 한글 감천문화마을은 관 주도 사업을 통해 부산의 대표 관광지가 되었으나 주민들의 삶에 미치는 영향은 고려하지 않은 채 관광객 중심으로 개발이 진행되어 지역주민들과 다양한 마찰과 문제점들이 발생한 마을이다. 이 프로젝트는 관주도 사업의 한계점을 극복하기 위하여 서비스디자인 프로세스를 통하여 주민들과 함께 주민들이 진정으로 원하는 것과 주민이 마을 안에서 자발적으로 함께 할 수 있는 것들을 찾기 위해 지역주민, 정책관계자, 전문가가 함께 참여하는 워킹그룹 ‘지역상생디자인단’을 구성하여 기존의 관 중심, 전문가 중심이 아닌 사업전반에 수요자의 참여를 이끌어 내었다. 이를 통해 주민이 주인이 되어 실행할 수 있는 수혜자 중심의 지속 가능한 서비스 비즈니스 모델을 개발하여 마을에 실증 적용하였다. 또한 [공유가치창출 서비스디자인 패키지모델]을 개발하여 많은 지역에서 본 모델을 통해 서비스디자인의 영역을 적극 활용하여 주민주도 지역재생과 공유가치창출을 활성화하는데 도움이 되고자 하였다.
    영문 Gamcheon Culture Village grew into a tourist spot representing Busan through a project led by the city government. However, as the development project proceeded focusing on tourists and without taking into consideration its influence on the lives of residents, friction in various forms and problems occurred with the local community. To overcome the limitations of the government-led work, the project had to discover what the residents really wanted through the service design process and the working group of ‘regional symbiosis design group’ involving residents, policymaker, and experts with the aim of identifying what the residents could do voluntarily in the village. Thus, the project encouraged the participation of the beneficiaries in the project, instead of focusing as previously on the government and experts. Through this, the project developed a sustainable, beneficiary-oriented service business model geared to its execution by residents as its proprietors and applied it actually to the village. Also by developing “shared value creating service design model”, the project aimed to help reinvigorate the community-led regional renewal and the creation of shared values through actively tapping into the domain of service design based on the models found in many other regions.